Stockholmspolisen och trafiken

Eller rubriken kanske skulle vara “Den icke existerande Stockholmspolisen och trafiken”.

Trafiken i Sveriges huvudstad är idag ren anarki. Inga trafikregler verkar längre att gälla. Trafikljus som exempel: grönt=kör, gult=kör, rött=3 bilar till kan köra. Dubbla heldragna linjer=snygg konst vi har på gatorna. Trottoar=bra cykelbana. Många många andra exempel på urholkningen av folks rättsmedvetande i trafiken finns. Och jag är övertygad om att en stor del av detta beror på att lagarna i trafiken INTE övervakas! “Nä det händer ju ingenting! Så varför bry sig?!”

Man ser sällan poliser på våra gator. Egentligen är enda tillfället polisen syns är när dom är under utryckning. Senast jag såg en polisbil var tre veckor sedan som då stod vid ett trafikljus och väntade på grönt. Den korsande gatan är en bussgata. Mitt framför polisbilen på bussgatan kör två personbilar rätt över. Gör poliserna något? Det var ju två klara 1000 kr böteslappar. Nä dom sitter lugnt och fortsätter prata. OBS ingen buse i baksätet utan bara två konstaplar i framsätena.

Att trafikpolisen i huvudstaden är en synnerligen begränsad resurs är helt klart, 20 konstaplar som skall räcka till Stockholms city och Lidingö. 20 st för 365 dagar om året och 24 timmar om dygnet. Så klart det inte räcker till!!!

Jag kan för mitt liv inte förstå denna fördelning. Trafiken dödade april 2014 – mars 2015 263 personer. Under 2014 dödades 87 st personer i Sverige genom dödligt våld, dvs mord, dråp och misshandel med dödlig utgång (källa BRÅ).

För att hitta siffran på trafikdöda letade jag runt lite hos Transportstyrelsen och fann då lite annan intressant statistik. 2013 dödades 15 cyklister i trafiken medans hela 42 gående dödades. Detta är en intressant siffra eftersom man hela tiden tjatar om att förbättra cyklisternas villkor i trafiken. Aldrig ett ljud om att förbättra för dom gående! Det byggs cykelbanor å skit i en faslig takt för miljoner. Under 2013 så skadades också 301 gående allvarligt (eller svårt som statistiken säger) och 313 cyklister. Dessa siffor gäller riket. I Stockholms län så dödades 7 gående och 1 cyklist 2013 medans 115 gående och 101 cyklister skadades svårt. Vad görs då för gående?? INGET!

Ett exempel för att minska antalet olyckor med gående vore ju t ex att bilister och cyklister stannar när det är rött som lagen föreskriver, lämnar företräde vid obevakat övergångsställe, inte cyklar på trottoaren mm. Men dessa regler finns redan och skall bara beivras. Alltså åter till att polis behövs på gatorna!!! All kriminalitet är inte gängskjutningar och annat som slås upp stort i media.

Hittade också denna blogg som faktiskt förespråkar att begå olaga handlingar! www.klokt.se/pa-gransen/anvand-bussfilen/

Sidan “Körkortonline” (vilket i sig låter helt perverst men nog sannolikt när man ser hur folk kör och definitivt inte kan fickparkera!) har gjort en fin tabell över vissa bötesbelopp www.korkortonline.se/fakta/boter/. Staten kan ta in massor och sätter man åt folk tillräckligt ofta så lär dom sig!